Rettigs Konstsalar

I Länsmuseet Gävleborgs konstsalar möter du kända svenska konstnärer från alla tider. Hos oss samsas nyförvärvad samtidskonst med klassiker från 1600-talet. I rymliga, ljusa salar visar vi måleri, skulptur, foto och textila verk som öppnar fönster till olika tider och tankevärldar. 

1600- och 1700-talens konst
Plan 2 Sal 1 Länk till Digitalt museum

Rom och Düsseldorf
Plan 2 Sal 2 Länk till Digitalt museum

Salongskonst och friluftsmåleri
Plan 2 Sal 3 Länk till Digitalt museum

Konstnärlig förnyelse
Plan 2 Sal 4 Länk till Digitalt museum

Modernismen och Göteborgskoloristerna 
Plan 2 Sal 5 Länk till Digitalt museum

Konkretism och nyexpressionism
Plan 2 Sal 6 Länk till Digitalt museum

Politisk konst
Plan 2 Sal 7 Länk till Digitalt museum

Konsten att se 
Plan 3 Sal 8 Länk till Digitalt museum

Postmodernism och feminism 
Plan 3 Sal 9 Länk till Digitalt museum

Samtidskonst
Plan 3 Sal 10 Länk till Digitalt museum

Här presenterare vi några konstverk

Fler finns på Facebook och Instagram
Filmerna är mellan en och tre minuter långa.

- MÖT KONSTEN: Carl Larsson, Fru Dora Lamm och hennes två äldsta söner
- MÖT KONSTEN: Sigrid Hjertén, Landskap från Roquebrune, Frankrike
- Skridskoåkarna av Bror Hjort


MÖT KONSTEN: Carl Larsson, Fru Dora Lamm och hennes två äldsta söner​. Filmen är ca 3 minuter lång.


MÖT KONSTEN: Sigrid Hjertén, Landskap från Roquebrune, Frankrike. Filmen är ca 3 minuter lång.


Skridskoåkarna av Bror Hjort​. Filmen är ca 1 minut lång.

Den äldsta konsten i sal 1 på plan 2.


Länsmuseets plan 2 och 3 med Rettigs Konstsalars tio utställningssalar.

Vill du titta på egen hand och fundera kring olika konstverk?

För skolan har vi tagit fram ett antal så kallade Key Cards till några av konstverken. Det är blad i A4 format lämpliga att skriva ut och består av en kort introduktion till ett konstverk följt av reflektionsfrågor och övningar.
De passar även dig som vill titta på egen hand. Öppna bladen här eller låna i museets reception.
KeyCard – Konstsalarna​

Exempel från "Cuirass II/harnesk" av Anders Krisár
Att diskutera:
Konstverket handlar om närhet och avstånd och om kroppen som skydd eller
rustning (harnesk betyder rustning). På vilket sätt kan man använda kroppen
som skydd? Kan man se på en människa om den är öppen för kontakt eller vill
vara ifred? Hur ser man det?