Öppettider:

Lördag: kl. 12:00 - 16:00

Fri entré

Å-draget 2024 på Länsmuseet Gävleborg

En äldre målning som visar Gavleån och stränderna strax nedanför Heliga trefaldighetskyrkan i Gävle
XLM.VY0479 Foto av vykort - Från vykortssamlingen, Heckscher, Paul

Museet håller öppet till 22:00!

Välkommen att besöka Länsmuseet Gävleborg under Å-draget 2024.

Museet håller kvällsöppet till 22:00 (öppnar 12:00).

Obs – detta evenemang kommer att uppdateras med tider och programpunkter under augusti.

14:00 – 15:00 Barnstadsvandring: Värsta vattnet!

Vad har Gavleån betytt för Gävle? På vandring får vi tillsammans lära oss allt om djuren, byggnaderna och människorna som levt av, bredvid, i och kanske ibland på Gavleån.

Barnstadsvandring med museipedagoger. I samarbete med Sveriges Fängelsemuseum. Obs: Samling och start vid Heliga Trefaldighets kyrka, slutdestination Gefle Slott. Ålder ca 7 till 12 år.

17:00 – 18:00 Visning av utställningen DURO’70

På 1970-talet var Duro i Gävle främst i Sverige när det gällde tapetdesign. Det sprakade om 10-gruppen och andra unga svenska formgivare som fick chansen att skapa djärva, stilrena mönster inspirerade av popkonst och Arts & Crafts. I utställningen Duro ’70 visar vi upp de färgstarka tapeterna som tog svenska folket med storm

Stipendieutdelning

Mer info inom kort.

Utdelning av ’Barn- och ungdomsstipendium’, utomhus vid museets huvudentré. Stipendiet syftar till att uppmuntra till och möjliggöra projekt och aktiviteter om kulturarv och lokalhistoria av/för/med barn och ungdom, inom eller med anknytning till Gävleborgs län.

16.30 – 19.00 Geflekeramikens vänner

Föreningen Geflekeramikens vänner finns på plats på plan 2 och visar basutställningen Gefle Porslin & Bo Fajans, svarar på rådgivningsfrågor om keramik samt säljer böcker om Gefle Porslins föremål.

18.00 – 19:00 Visning av utställningen Ahlgrens – en sötsur historia från Gävle

Vad har skoputs och sega karameller gemensamt? Välkommen att ta del av den över 100 år långa sötsura historien om Ahlgrens. Godisbilar fann vägen till var mans mun. Läkeroltabletter har räddat många operasångare på scenen – åtminstone enligt reklamen. Via karamellerna från Ahlgrens nådde Gävle ut i världen!

Hela helgen: Hitta Sälis! (”Bingo” för barn under Å-draget)

Sälen Sälis har simmat upp från Gavleån och är på fiskjakt i museet, kan du hitta Sälis? Fråga i receptionen efter ledtrådar och ge dig ut i museet! Hittar du alla 6 platser som Sälis har gömt sig på? Visa upp pappret i entrén och få ett litet pris.

Hitta hit