Öppettider:
Måndag: Stängt
Tisdag, Torsdag, Fredag: kl. 11:00 - 17:00
Onsdag: kl. 11:00 - 20:00
Lördag, Söndag: kl. 12:00 - 16:00
Tisdag: kl. 11:00 - 17:00

Fri entré

Öppettider:
Måndag: Stängt
Tisdag, Torsdag, Fredag: kl. 11:00 - 17:00
Onsdag: kl. 11:00 - 20:00
Lördag, Söndag: kl. 12:00 - 16:00
Tisdag: kl. 11:00 - 17:00

Fri entré

Lediga tjänster

Det finns inga lediga tjänster ute. 

Lediga tjänster

Chef till avdelningen lärande och samlingar

På Länsmuseet Gävleborg arbetar vi för att kulturarven ska betyda mer för fler. Vi är verksamma i hela Gävleborgs län. Museet har ett 30-tal anställda som tillsammans arbetar med utställningar, programverksamhet, samlingsförvaltning, kulturmiljövård och värdskap. Museibyggnaden i centrala Gävle är navet i vår verksamhet, tillsammans med våra magasin på Brynäs.

 

Länsmuseet Gävleborg har genomgått en omorganisation och en ny avdelning, lärande och samlingar har tillskapats, med målet att förena aktiv samlingsförvaltning med pedagogiskt arbete. Magasinet är beläget i närheten av museet och avdelningens medarbetare har sina arbetsplatser på båda ställena.

Lärandeuppdraget är brett och omfattande. Barn och ungdomar tillhör en prioriterad målgrupp och i uppdraget ligger att skapa förutsättningar för att ”kulturarven ska betyda mer för fler” som är ett av museets mål.

 

Samlingarna omfattar Gävleborgs historia och består bland annat av en stor konstsamling och fotosamlingar. Föremålsvård, digitalisering, utlån, utställningsarbete och olika former av tillgängliggörande av samlingarna ingår i avdelningens verksamhet.

 

I avdelningschefens uppdrag ligger att utveckla både lärande och samlingsförvaltning med stort fokus på att få dem att samverka.

Vi söker dig som har erfarenhet av ledarskap och förändringsarbete inom museisektorn och vill vara med och utveckla Länsmuseet Gävleborg.

 

Ditt uppdrag består av:

  • att leda museets samlingsförvaltning, såväl digitalt som praktiskt i magasinet
  • att leda museets pedagogiska verksamhet för alla åldrar och på alla platser i regionen
  • att utveckla och delta i samarbeten med andra delar av museets verksamhet, som arkeologi, byggnadsvård, mediaproduktion, utställningar och program
  • att utveckla samarbeten med andra parter, till exempel kommuner i regionen, andra museer, kulturinstitutioner eller skolor
  • att ansvara för museets faktarum
  • att ansvara för museets arkiv och diarium
  • att delta i ledningsgruppen och det gemensamma arbetet med verksamhetens utveckling
  • personalansvar för avdelningens medarbetare
  • ekonomiskt ansvar för avdelningen
  • arbetsmiljöansvar.

Krav på kvalifikationer:

  • akademisk examen med inriktning mot museirelaterade ämnen
  • flera års erfarenhet av museiarbete
  • erfarenhet av framgångsrikt förändringsarbete inom en organisation
  • ledarskapserfarenhet med goda resultat.

Meriterande:

  • ledarskapsutbildning, gärna UGL
  • arbetsmiljöutbildning.

För mer information om tjänsten.

Hans Lindholm Öjmyr, museichef,
073-920 13 01

Fackliga företrädare.

Anna Larsdotter, DIK, 073-920 13 27

Sista ansökningsdag

2023-04-14

Interjuver kan ske löpnande.

Ansökan skickas till:

[email protected]

Anställningsform: 

Tillsvidareanställning. Provanställning 6 månader tillämpas. 

Arbetstid och omfattning: 

Heltid 

Tillträde

Enligt överenskommelse.

Lediga tjänster

Länsmuseet Gävleborg söker en kommunikatör med inriktning medial utveckling.

På Länsmuseet Gävleborg arbetar vi för att kulturarven ska betyda mer för fler. Vi är verksamma i hela Gävleborgs län. Museet har ett 30-tal anställda som tillsammans arbetar med utställningar, programverksamhet, samlingsförvaltning, kulturmiljövård och värdskap. Museibyggnaden i centrala Gävle är navet i vår verksamhet, tillsammans med våra magasin på Brynäs.


Avdelningen Kommunikation och publika möten är en ny avdelning med det övergripande ansvaret för digital kommunikation, publika möten i museet, utställningsproduktion och program.


Vi söker nu en digital medieutvecklare och kommunikatör som ska vara med och utveckla länsmuseets verksamhet.


Arbetsuppgifter
Arbetsuppgifterna består bland annat av: 

  • Digital kommunikationsutveckling. Länsmuseet vill synas även bortom sociala medier. Interaktiva videos, podcast, presentation av samlingar och kunskap, antingen på museets egna plattformar eller andra, t. ex. Google Arts & Culture, Wiki. 
  • Länsmuseets webb och webbutveckling. 
  • Kommunikation av verksamhet. Detta betyder att tillsammans med andra medarbetare i museet sammanställa och kommunicera olika delar av museets verksamhet, i huvudsak det publika arbetet. 
  • Layout och grafisk form, t. ex. trycksaker, affischer, rapporter och annat, samt kontakt med tryckerier.
 

Kompetens och erfarenhet

Akademisk examen inom kommunikation och/eller informatik. 
Du kan: 

  • Hantera, analysera och agera i det digitala landskapet. 
  • Ta ansvar för analys, planering, genomförande och uppföljning av digitala kampanjer. 
  • Arbeta med kommunikation i digitala medier på ett strategiskt, taktiskt och kreativt sätt. 
  • Skapa budskap med text, bild och grafiska inslag för olika avsändare, produkter och mottagare. Producera interaktiv video och filmproduktion från start till mål. 
  • Producera podcasts och ljud. 
  • Illustration och layout.
 

Du har praktisk erfarenhet av ovanstående och kan framvisa några arbetsprover. 


Fackliga företrädare:

Vision: Ulrika Olsson
[email protected]
Emelie Sandström [email protected]

DIK: Anna Larsdotter
[email protected]

Sista ansökningsdag:

2023-01-25

Ansökan skickas till:
[email protected]

Anställningsform:
Tillsvidareanställning. Provanställning sex månader tillämpas.

Arbetstid och omfattning:
Heltid

Tillträde:

Enligt överenskommelse