Den smalspåriga järnvägen mellan Vintjärns järnmalmsgruvor i Dalarna och hamnen i Norrsundet vid Bottenhavet byggdes ut i flera etapper från år 1875.
Järnvägen till Jädraås var klar 1881. Den innebar en stor förbättring när det gäller malmtransporterna (se Jädraås bruk). Från Jädraås fortsatte järnvägsbygget via Ockelbo ut till Norrsundet. Där skeppades järn, timmer och sågade trävaror ut till köpare i Sverige och utomlands. Efter brukets nedläggning på 1930-talet användes järnvägen för timmertransporter till Norrsundet. Persontrafiken avvecklades 1959 och all tågtrafik drygt tio år senare.
Museisällskapet Jädraås-Tallås järnväg har bevarat sex kilometer av den gamla järnvägen. Under sommaren kör man ånglokståg mellan Jädraås och Svartbäcken Nedre. Till museijärnvägen hör också stationshus, lokstallar, vattentorn och verkstäder. Föreningen har ett antal ånglok och ett tjugotal personvagnar från 1882 och framåt. Fordonen kommer både härifrån och från andra banor med liknande typ av trafik.
Årets Industriminne 2020
Jädraås samhälle har 2020 tilldelats utmärkelsen Årets industriminne av Svenska industriminnesföreningen.
”Jädraås samhälle tilldelas utmärkelsen för ett stort ideellt engagemang som visar att industriarv kan generera platsutveckling i ett samhällsperspektiv. Utmärkelsen gäller samhället som helhet och det gemensamma arbetet med tyngdpunkter i bruksanläggningarna, museijärnvägen och skogsarbetarbyn.”