Liquid Assets

2023 mottog Linda Morell Rettigs konstnärsstipendium. Det här är hennes utställning.
Utställningen Liquid Assets centreras kring två konferensbord där keramik- och glasskulpturer är arrangerade. Installationen bildar en fragmentarisk rekonstruktion av ett stillastående styrelsemöte, i vilkets rum övriga verk omvandlas till olika element, såsom möbler och dekorativa objekt. På så vis sammanför utställningen på Länsmuseet Gävleborg utvalda verk från Linda Morells tidigare projekt i ett nytt sammanhang.
Installationen utgår ifrån ordet ”permakris” som år 2022 utnämndes till årets ord av ordboken Collins Dictionary med motiveringen att ordet var aktuellt då det beskrev en förlängd period av instabilitet och osäkerhet. Den ursprungliga betydelsen av ordet ”kris” är dock val eller avgörande, som i avgörande ögonblick, och är nära besläktat med ordet kritisk. Således kan permakrisen tolkas som att det beskriver en tidpunkt som kräver ett beslut men som blivit utdragen i oändlighet. Verket som tar fasta på det absurda iscensätter därför ett möte med varken beslut eller avslut. Bordskivan har perforerats av istappar och täckts av pölar från smältvatten medan dess bordsben av jordankare förgäves borrar sig ner i utställningsrummets golv.
I utställningen finns verket Gloria gjutet i massivt glas, som föreställer ett paraplyställ gjort av istappar. Skulpturen utgår ifrån begreppen ”saving for a rainy day”, som betyder att spara inför oförutsedda utgifter, och ”paradox of thrift” som inom ekonomi beskriver hur ökat sparande på samhällsnivå bidrar till sjunkande efterfråga för varor och tjänster som i sin tur leder till lägre inkomster och slutligen lägre sparande. Titeln på verket kommer från namnet på den gig-arbetande karaktären Gloria i romanen ”They Shoot Horses, Don’t They?” (Horace McCoy, 1935) som under den stora depressionen anmäler sig till att delta i ett utmattande dansmaraton för att spara på mat och hyra.
Ett annat verk som behandlar förhållandet mellan privat- och samhällsekonomi är verket why the Poem Rimes not som består av en keramikskål med ett norskt 20-kronors cirkulationsmynt placerat på botten. Myntet utgavs vid millennieskiftet av Norges Bank i samarbete med Kanada till minne av att det var cirka tusen år sedan vikingarna genomfört de första resorna till det så kallade Vinland. Myntet formgavs av bildhuggaren Nils Aas och bär texten ”MOT UKJENT LAND” bredvid bilden av ett vikingaskepp vars köl är synlig i en genomskärning av vattenytan. Linjerna i det stiliserade långskeppet bildar exponentiella kurvor som brant stiger och faller samtidigt som texten uttrycker ekonomiska och nationella fantasier kring något okänt, nytt och oprövat. Keramikskålen har en hålmönstrad insida likt ett durkslag med en relief av ändlöst fallande droppar och en utsida karvad i ett mönster med gråtande ögon. Myntets nationalekonomiska fabulering kontrasteras i verket med det privatekonomiska där faktorer som det okända och det oförutsägbara blir till farhågor.
Linda Morell är född 1993 i Halmstad. Hon är utbildad vid Konsthögskolan i Umeå och vid Kunstakademiet, Institutt för samtidskonst vid universitetet i Bergen, där hon tog sin masterexamen i fri konst 2019. Under de senaste åren har hon haft separatutställningar bland annat i Stockholm, Oslo, Bergen och Prag. Linda Morell är mottagare av Rettigs konstnärsstipendium 2023. Se mer på Linda Morells hemsida här.
Utställningen går att se i den stora utställningssalen på entréplan fram till den 17 augusti. Läs mer om Rettigs konstnärsstipendium här.
Liquid Assets är en del av I samlad rörelse, som är ett länsomfattande utställningsprogram i Gävleborg sommaren 2025. Läs mer här.
Information
- 14 juni 2025 – 17 augusti 2025
- Biljetter: vuxen 120 kr, student 90 kr, senior 90 kr, barn/ungdom under 20 år fri entré
- Länsmuseet Gävleborg