
Skräddare Norrboms bröllop Oppigården, Norrbo by i Skog.
Gården är riven sedan länge. Foto: Digitaltmuseum.se , XLM.PJF191
Hälsinglands Museum och Länsmuseet Gävleborg har med hjälp av lärare i regionen tagit fram ett lektionsmaterial med utgångspunkt i världsarvet Hälsingegårdar.
Materialet består av lektioner som kan användas självständigt av lärare i skolan. Lektionerna är anpassade efter olika ämnen; historia, samhällskunskap, naturkunskap, biologi, svenska, engelska, slöjd, hemkunskap, idrott och hälsa, matematik och teknik. Varje ämne inleds med en introduktion.
Lektionsmaterialet kan med fördel användas ämnesövergripande då lektionerna ofta berör flera ämnen. Målgrupp är årskurs 1–9. Kopplingen till Lgr22 finns beskriven i slutet av varje ämnesgrupp.
Besök gärna någon av de sju världsarvsgårdarna eller en liknande historisk miljö som lämpar sig för studiebesök i samband med att ni arbetar med lektionsmaterialet. Det kan vara en hembygdsgård, en forngård eller en hälsingegård som kan ge eleverna en liknande upplevelse och en djupare förståelse.
Vissa lektioner passar bra att genomföra i klassrummet och andra görs med fördel på skolgården eller i skolans närmiljö. En del kan också fungera bra att genomföra i samband med ett studiebesök i en världsarvsgård eller en liknande historisk miljö.
Vi hoppas att ni kommer ha roligt tillsammans när ni arbetar med materialet. Lycka till!
Introduktion till världsarvet Hälsingegårdar
Fyra lektioner att starta med.
- Lektion 1: Vad är ett världsarv (alla åk)
- Lektion 2: Vad är ett arv (alla åk)
- Lektion 3: Ni väljer vad som ska bli världsarv (åk 4–6 och 7–9)
- Lektion 4: Beskriv världen för en utomjording (åk 7–9)
Bild
Likheter och skillnader mellan landskapen, lista på hembygdsgårdar med äldre inredningsmåleri
- Lektion 1: Världsarvets väggmåleri (åk 4–6 och 7–9)
- Lektion 2: Potatistryck (åk 1–3 och 4–6)
- Lektion 3: Skapa egna schabloner (åk 4–6 och 7–9)
- Lektion 4: Gör en egen serie (åk 7–9)
Biologi
Gården och skogen
- Lektion 1: Skogsbruk nu och då – skogsprodukter i vår vardag (åk 4–6 och 7–9)
- Lektion 2: Naturens eget apotek (åk 4–6 och 7–9)
- Lektion 3: Skogen berättar (alla åk)
- Lektion 4: Naturruta i er närmiljö (åk 1–3 och 4–6)
Geografi
Historien om Sverige
- Lektion 1: Fältstudier i närområdet (alla åk)
- Lektion 2: Sveriges 15 världsarv (åk 4–6 och 7–9)
Hem- och konsumentkunskap
Vardagen på gården
- Lektion 1: Konservering – att bevara mat (åk 4–6 och 7–9)
- Lektion 2: Mjölkens historia (alla åk)
- Lektion 3: Testa olika typer av sädesslag (åk 1–3 och 4–6)
Historia
Böndernas byggande i Hälsingland
- Lektion 1: Dramatisera ett husförhör (åk 4–6 och 7–9)
- Lektion 2: Olika levnadsöden kring en hälsingegård (åk 4–6 och 7–9)
- Lektion 3: Rätten att aga barn och anställda (åk 4–6 och 7–9)
- Lektion 4: Bouppteckning som berättar om olika liv på 1800-talet (åk 7–9)
- Lektion 5: Hur vet vi det vi vet – analysera historiska bilder (alla åk)
- Lektion 6: Varför heter världsarvsgårdarna som de heter (alla åk)
- Lektion 7: Vad heter platserna där ni bor? (alla åk)
- Lektion 8: Gissa föremålen! (alla åk)
Idrott och hälsa
- Lektion 1: Leka gamla lekar (åk 1–3)
- Lektion 2: Pardanser – polska, vals och hambo (åk 4–6 och 7–9)
- Lektion 3: Allemansrätten och skräp i naturen (åk 1–3 och 4–6)
Matematik
Att bygga utan maskiner
- Lektion 1: Räkna med gamla mått (åk 1–3 och 4–6)
- Lektion 2: Hitta hälsingegårdarnas geometriska former (åk 1–3 och 4–6)
- Lektion 3: Mät höjden på ett träd (åk 4–6 och 7–9)
- Lektion 4: Hur många träd behövs för att bygga en världsarvsgård (åk 4–6 och 7–9)
Musik
Träslott byggda för fest och musik
- Lektion 1: Vilka ljud förekom på en hälsingegård för 200 år sedan? (åk 1–3)
- Lektion 2: Visor från förr (alla åk)
- Lektion 3: Vad berättar psalmerna? (alla åk)
- Lektion 4: Musik för fest (åk 7–9)
Samhällskunskap
Världsarv – ett fredsprojekt
- Lektion 1: Wikimini – dela faktatexter om världsarvet Hälsingegårdar (åk 4–6 och 7–9)
- Lektion 2: Hur hänger världsarven ihop med krig och fred? (åk 7–9)
- Lektion 3: Minoriteternas närvaro i världsarvet Hälsingegårdar (åk 7–9)
Slöjd
Utan linet inget världsarv
- Lektion 1: Trådslöjd – skapa med metalltråd (åk 4–6 och 7–9)
- Lektion 2: Skapa egna trasmattor (alla åk)
- Lektion 3: Dina kläder och linet från Hälsingland (alla åk)
- Lektion 4: Lin kontra bomull (åk 4–6 och 7–9)
- Lektion 5: Skapa ditt eget bomärke (alla åk)
- Lektion 6: Skapa en egen visp (åk 1–3 och 4–6)
Svenska och engelska
Varför blev hälsingegårdarna världsarv?
- Lektion 1: Tillverka och skriv med eget bläck (åk 1–3 och 4–6)
- Lektion 2: Skriv brev till en världsarvskompis (alla åk)
- Lektion 3: Kortskriv till bild (alla åk)
- Lektion 4: Dramatisering – du bestämmer slutet! (alla åk)
- Lektion 5: Dikter om naturen (åk 4–6 och 7–9)
- Lektion 6: Skriv en argumenterande text för att skapa ett nytt världsarv (åk 7–9)
- Lektion 7: Skriv ett reportage från världsarvet Hälsingegårdar (åk 4–6 och 7–9)
- Lektion 8: Skriv en novell utifrån världsarvet Hälsingegårdar (åk 4–6 och 7–9)
Teknik och fysik
Tekniken på hälsingegårdarna
- Lektion 1: Tekniska lösningar på världsarvet Hälsingegårdar (åk 1–3 och 4–6)
- Lektion 2: Energi-och kraftkällor (åk 7–9)
Länk till teknik- och fysiklektionerna (pdf)
Detta är ett levande materialet. Har ni frågor eller synpunkter på materialet återkoppla gärna till världsarvspedagogerna!